ODU OFUN MEJI

OFUN MEJI

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This is the sixteenth vibration in the hierarchical order of importance.  The vice gerent of Ejiogbe and also the father of the same Ejiogbe. Ofun meji is the grand father of the remaining odus excluding Oyeku Meji, who was believed to be the wife of Ejiogbe. Ofun meji denotes ‘gain and loss’, and It also denotes ‘give and take’.

The cosmic interpretation of this great vibration is that what is given to you must be taken from you.  Nothing permanently belong to you, learn to divide before all is taken away from you.  Those who give cheerfully knows the important interpretation of this great odu.   The most important thing in life is the breath of life given to you from the beginning of life, it must be taken from you at the right time.  Learn to give, do avoid greed, avaricious and malicious habit, so that you can prosper because the act of giving and receiving ensure balance in the cosmos.  Those who only want to receive are working against this vibration, and those who are perpetually giving without receiving have not added value to this great vibration either.   Give and receive, so also you must receive and give freely to attract abundance and surplus.

The odu speaks of ‘’reward and loss’’, hence having the spirit of Obatala (initiation into ifa and Obatala) guarantee the reward and none or little loss.  The odu speaks of winner – who has a lot of story to tell while the loser is relegated to the background.

Under OFUN MEJI , tradition make us believe that  with good character trait , sound  moral justification and dedication to meaningful  life , one is sure of making EHIN-IWA, (HEAVEN) , and all ancestral curse will turn into present and future blessing,

According to one IFA verse under the odu:

Jagalu ogun o se ri

Aijaju ogun ko suwon

Bi ogun ko ba di ajalu teni

A o mo okunrin ti gbeyin

Aba apapo eku lese onde

Ologbo ni fi da won loju ogun

Esuro awo ni moro

Aguntan awo Morere

Eku ago ni sawo won ni ilu Oyeke

Nibi ti won gbe n fogbon inu ye rawon

A difa fun Agara

Ti se omo bibi Olodumare

Agara o ba won ja

Ti o fi n da won

Agara o ba won ja

Ti o fi n da won

 

Translation of the above verse:

The war is not a good sign

Rumour of war is not good

Without war, no man knows the brave one

The meeting arrangement of the rat

Would surely be scattered by the cat

Be quick at war front

Esuro, the diviner of Moro

Aguntan the diviner of Morere

Ago Rat (special type of rat) is the diviner at the city of Oyeke

Where the people live in the city with wisdom

People live in peace among themselves

Or with one another

Thus divine ifa oracle for Agara

The child of Olodumare

Agara never fight them

Before restraining them from fight

Agara never fight them

But restrain them from perpetual fighting

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PORTUGUESE.

OFUN MEJI

II——–II

I———-I

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I———–I

Esta é a décima sexta vibração na ordem hierárquica de importância. O vice-gerente de Ejiogbe e também o pai do mesmo Ejiogbe. Ofun meji é o avô do odus restante, excluindo Oyeku Meji, que se acreditava ser a esposa de Ejiogbe. Ofun meji denota ‘ganho e perda’ e também indica ‘dar e receber’.

A interpretação cósmica dessa grande vibração é que o que lhe é dado deve ser tirado de você. Nada lhe pertence permanentemente, aprenda a dividir antes que tudo seja tirado de você. Quem dáalegremente conhece a importante interpretação deste grande odu. A coisa mais importante na vida é o sopro da vida dado a você desde o início da vida, que deve ser retirado de você no momento certo. Aprenda a dar, evite a ganância, os hábitos avarentos e maliciosos, para que você possa prosperar porque o ato de dar e receber garante o equilíbrio no cosmos. Aqueles que apenas querem receber estão trabalhando contra essa vibração, e aqueles que estão dando continuamente, sem receber, também não agregaram valor a essa grande vibração. Dar e receber, também você deve receber e dar livremente para atrair abundância e excedentes
O odu fala de '' recompensa e perda '', portanto, o espírito de Obatala (iniciação em ifa e Obatala) garante a recompensa e nenhuma ou pouca perda. O odu fala de vencedor - que tem muita história para contar enquanto o perdedor é relegado a segundo plano.
Sob OFUN MEJI, a tradição nos faz acreditar que, com um bom traço de caráter, uma justificativamoral sólida e dedicação à vida significativa, é certo fazer EHIN-IWA (CÉU), e toda maldição ancestral se transformará em bênção presente e futura,


De acordo com um verso da IFA sob o odu:

Jagalu ogun o se ri

Aijaju ogun ko suwon

Bi ogun ko ba di ajalu teni

A o mo okunrin ti gbeyin

Aba apapo eku lese onde

Ologbo ni fi da won loju ogun

Esuro awo ni moro

Aguntan awo Morere

Eku ago ni sawo won ni ilu Oyeke

Nibi ti won gbe n fogbon inu ye rawon

A difa fun Agara

Ti se omo bibi Olodumare

Agara o ba won ja

Ti o fi n da won

Agara o ba won ja

Ti o fi n da won

 

Tradução do versículo acima:
A guerra não é um bom sinal
Rumor de guerra não é bom
Sem guerra, ninguém conhece o corajoso
A organização da reunião do rato
Certamente seria espalhado pelo gato
Seja rápido na frente de guerra
Esuro, o adivinho de Moro
Aguntan, o adivinho de Morere
Atrás Rat (tipo especial de rato) é o adivinho na cidade de Oyeke
Onde as pessoas vivem na cidade com sabedoria 
As pessoas vivem em paz entre si 
Ou um com o outro 
Assim, um oráculo ifa divino para Agara
O filho de Olodumare 
Agara nunca luta contra eles 
Antes de impedi-los de lutar 
Agara nunca luta contra eles
Mas impedi-los de luta perpétua

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SPANISH.

OFUN MEJI

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I———–I

Esta es la decimosexta vibración en el orden jerárquico de importancia. El vicegerente de Ejiogbe y también el padre del mismo Ejiogbe. Ofun meji es el abuelo del odus restante, excluyendo aOyeku Meji, quien se creía que era la esposa de Ejiogbe. Ofun meji denota "ganancia y pérdida",y también denota "dar y recibir".
La interpretación cósmica de esta gran vibración es que lo que te es dado debe ser quitado de ti. Nada te pertenece permanentemente, aprende a dividir antes de que te quiten todo. Quienes dan alegremente conocen la importante interpretación de este gran odu. Lo más importante en la vida es el aliento de vida que se te da desde el comienzo de la vida, se te debe quitar en el momento adecuado. Aprenda a dar, evite la avaricia, el hábito avaricioso y malicioso, para que pueda prosperar porque el acto de dar y recibir garantiza el equilibrio en el cosmos. Aquellos quesolo quieren recibir están trabajando en contra de esta vibración, y aquellos que están dando perpetuamente sin recibir tampoco han agregado valor a esta gran vibración. Dar y recibir, así también debes recibir y dar libremente para atraer abundancia y excedente
El odu habla de "recompensa y pérdida", por lo tanto, tener el espíritu de Obatala (iniciación en ifa y Obatala) garantiza la recompensa y ninguna o poca pérdida. El odu habla del ganador, que tiene mucha historia que contar mientras que el perdedor queda relegado a un segundo plano.
Bajo OFUN MEJI, la tradición nos hace creer que con un buen rasgo de carácter, una sólida justificación moral y dedicación a la vida significativa, uno está seguro de hacer EHIN-IWA (CIELO),y toda maldición ancestral se convertirá en bendición presente y futura,
Según un verso de IFA debajo del odu:
Jagalu ogun o se ri

Aijaju ogun ko suwon

Bi ogun ko ba di ajalu teni

A o mo okunrin ti gbeyin

Aba apapo eku lese onde

Ologbo ni fi da won loju ogun

Esuro awo ni moro

Aguntan awo Morere

Eku ago ni sawo won ni ilu Oyeke

Nibi ti won gbe n fogbon inu ye rawon

A difa fun Agara

Ti se omo bibi Olodumare

Agara o ba won ja

Ti o fi n da won

Agara o ba won ja

Ti o fi n da won

Traducción del verso anterior:

La guerra no es una buena señal.

El rumor de la guerra no es bueno.

Sin guerra, nadie conoce al valiente

El acuerdo de reunión de la rata

Seguramente sería dispersado por el gato

Sé rápido en el frente de guerra

Esuro, el adivino de Moro

Aguntan el adivino de Morere
Ago Rat (tipo especial de rata) es el adivino en la ciudad de Oyeke

Donde la gente vive en la ciudad con sabiduría

La gente vive en paz entre ellos

O el uno con el otro

Así divino ifa oráculo para Agara

El niño de Olodumare.

Agara nunca lucha contra ellos

Antes de evitar que peleen

Agara nunca lucha contra ellos

Pero frenarlos de la lucha perpetua

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